Interjú Porkoláb Eszterrel, a Balaton-felvidéki Kézilabda Akadémia sportdietetikusával

2020. aug. 06.

Indirekt teljesítményfokozás,specifikusság és egészség,avagy a sportdietetika szerepe a profi kézilabdázásban.

Mesélj magadról, hogyan kerültél a Balaton-felvidéki Kézilabda Akadémiára mint sportdietetikus?
 
Porkoláb Eszter: A Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Karán végeztem mint sportdietetikus, ezután több egyéni sportolóval dolgozhattam együtt, mint például Gyarmati Panka Európa-bajnok, junior világbajnok magyar snowboardossal, vagy Verrasztó Evelyn Európa-bajnok magyar úszóval.
 
A tavalyi évben a Telekom Veszprém U21-es csapatából pár játékosának segítettem a tudatosabb táplálkozás kialakításában, egyéni és csoportos foglalkozások keretein belül. Ekkor kerültem kapcsolatba szorosabban a kézilabdával, ettől a szezontól kezdve pedig a BFKA veszprémi és balatonfüredi képzési központjának valamint a Telekom Veszprém felnőtt csapatának én vagyok a sportdietetikusa.
 
 
Hogyan kell elképzelni a munkádat?
 
Porkoláb Eszter: Viszonylag hosszabb folyamat, aminek a célja egy komplex táplálkozási terv kialakítása, természetesen korosztályonként ezek a célok változnak.
 
U16-os és Serdülő korosztály esetében elsődlegesen az egészséges étkezésre "nevelés" a cél, edukációs előadásokkal igyekszem segíteni a fiatalokat. Fontos megemlíteni, hogy a szélsőséges értékekkel, vagy egyéb problémával rendelkező sportoló étrendjére különösen figyelnünk kell. 
 
Ifjúsági korosztályban már érettebb személyiségekkel rendelkező sportolók vannak, itt már szerepet kap az a tény, hogy profi sportolokká válhatnak. Jelen korosztályban is a helyes étkezésre nevelés az egyik legfontosabb teendő. 
 
Az Akadémia legmagasabb korosztályában, az U22-ben szereplő játékosok már súrolják a profi sportolók mindennapjait, itt különösen fontos az, hogy már a napi rutinjukban megjelenjen a helyes táplálkozás. A különbőző edzési periódusokhoz igazítjuk az étrendjüket, nem mindegy, hogy előszezon, szezon közepe, vagy éppen szezon vége van.  Az utazások valamint sérülések esetére is speciális étrend kialakítása a cél, hiszen például sérülés esetén csökken az aktivítás mértéke, valamint típusa. Egy helyesen beállított étrenddel például nagy mértékben elősegíthetjük a sportoló regenerációját is. 
 
A napi étkezéseket is körültekintően terveztük meg, mérsékelni kell a túl zsíros és erősen fűszeres ételek fogyasztását. Egy sportoló esetében sokkal inkább előtérbe kerülnek az összetett és egyszerű szénhidrátok valamint a fehérjék fogyasztása, hiszen ezek segítik elő a hatékony regenerációt. 
 
Az én munkám szoros együttműködést kíván a szakmai stáb több tagjával, legyen az az edző, csapatorvos, erőnléti edző, vagy éppen a gyógytornász.
 
Mik a terveid a 2020/21-es szezonra?
 
Porkoláb Eszter: Szeretném, ha minden fiatal számára egyértelmű lenne, hogy a megfelelő táplálkozás mára már a profi sport részét képezi. Ez a legfontosabb feladat, valamint az egyes sportolók megismerése, ezután a megfelelő célok meghatározása, a megvalósítás, végül pedig a folyamatos monitorozás a feladat a szezonra. 
 
Sok sikert kívánunk, Eszter!
 
Hajrá BFKA!